Drepturile pasagerului pentru transportul aerian

In conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor, implementat in Romania prin Hotararea Guvernului nr. 1912/2006, raspunderea pentru refuzul la imbarcare si anularea sau intarzierea prelungita a zborurilor o poarta in exclusivitate Operatorul de transport aerian, care va emis dumneavoastra biletul de calatorie. 
In cazul unui refuz la imbarcare sau in cazul in care zborul dumneavoastra este anulat sau are o intarziere de cel putin doua ore, solicitati la ghiseul de inregistrare sau la poarta de imbarcare textul in care sunt precizate drepturile dumneavoastra, in special cu privire la compensatie si asistenta.
Operatorul de transport aerian care refuza imbarcarea sau anuleaza un zbor este obligat sa prezinte fiecarui pasager in cauza o comunicare scrisa in care sunt precizate normele de compensare si asistenta in conformitate cu dispozitiile Regulamentului (CE) nr. 261/2004. De asemenea, Operatorul de transport aerian este obligat sa prezinte fiecarui pasager afectat de o intarziere de cel putin doua ore o comunicare scrisa echivalenta.

Drepturile si obligatiile companiilor aeriene fata de pasageri privind serviciile de transport oferite le gasesti in:

1. Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor:

2. Noul Cod Civil al Romaniei

Art. 1.955. -  Prin contractul de transport, o parte, numita transportator, se obliga, cu titlu principal, sa transporte o persoana sau un bun dintr-un loc in altul, in schimbul unui pret pe care pasagerul, expeditorul sau destinatarul se obliga sa il plateasca, la timpul si locul convenite. 

Art. 1.956. -  Contractul de transport se dovedeste prin documente de transport, precum scrisoare de trasura, recipisa de bagaje, foaie de parcurs, conosament, tichet ori legitimatie de calatorie sau altele asemenea, de la caz la caz.

Art. 2.003. - (1) In temeiul contractului de transport, transportatorul este obligat fata de calator: 
   a) sa puna la dispozitia acestuia un loc corespunzator legitimatiei sale de calatorie; 
   b) sa transporte copiii care calatoresc impreuna cu acesta, fara plata sau cu tarif redus, in conditiile legii speciale; 
   c) sa transporte fara o alta plata bagajele acestuia, in cantitatea si conditiile prevazute prin dispozitiile legii speciale. 
   (2) In timpul transportului, calatorul este obligat sa se supuna masurilor luate potrivit dispozitiilor legale de catre prepusii transportatorului.

Art. 2.004. - (1) Transportatorul raspunde pentru moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii calatorului. 
   (2) El (transportatorul) raspunde, de asemenea, pentru daunele directe si imediate rezultand din neexecutarea transportului, din executarea lui in alte conditii decat cele stabilite sau din intarzierea executarii acestuia. 
   (3) In cazul in care, dupa imprejurari, din cauza intarzierii executarii transportului, contractul nu mai prezinta interes pentru calator, acesta il poate denunta, solicitand rambursarea pretului. 
   (4) Transportatorul nu raspunde daca dovedeste ca paguba a fost cauzata de calator, cu intentie sau din culpa grava. De asemenea, transportatorul nu raspunde nici atunci cand dovedeste ca paguba a fost cauzata de starea de sanatate a calatorului, fapta unui tert pentru care nu este tinut sa raspunda sau forta majora. Cu toate acestea, transportatorul ramane raspunzator pentru paguba cauzata de mijlocul de transport folosit sau de starea sa de sanatate ori a angajatilor lui. 
   (5) Este considerata nescrisa orice clauza prin care se inlatura sau se restrange raspunderea transportatorului pentru prejudiciile prevazute in prezentul articol.

Dacă întâmpini probleme:

  • la decolare sau
  • la sosire pe teritoriul unei ţări din UE, în relaţiile cu o companie aeriană stabilită în UE, Islanda, Norvegia sau Elveţia,

beneficiezi de anumite drepturi garantate de UE, printre care şi dreptul la rambursare sau despăgubire.

In cazul oricarei nemultumiri sau reclamatii aferente va rugam sa va adresati direct companiei aeriene, aceasta fiind unica responsabila pentru situatia creata.

Aplicatie mobila pentru Drepturile Pasagerului

Pentru ca de aceste informatii ai cea mai mare nevoie atunci cand sunteti in calatorie te invitam sa descarci aplicatia pentru smartphone-ul tau accesand linkul: Aplicatia mobila pentru Drepturile pasagerilor.